Tweede dag Pantanal - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu Tweede dag Pantanal - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu

Tweede dag Pantanal

Blijf op de hoogte en volg Jan en Sophie

24 Juli 2015 | Brazilië, Parati

Donderdag werd zeker 's ochtends een inspannend gebeuren. Een wandeling van 3,5 uur door het woud, nu zonder paard, onder een strak blauwe hemel leverde de nodige zweetdruppeltjes op. Onze gids ging op zoek naar een Anaconda, helaas niet te vinden. Deze komen met name te voorschijn in het natte seizoen; wij zitten nu juist in de droge periode. Wel zagen we een huid van een andere slang liggen. Verder wandelend kwamen we verschillende enorme termietenheuvels tegen. Dit zijn grote verharde nesten. Ze beschermen de termieten tegen het natte seizoen. Bij de boomstammen bleek uit de verschillende kleuren hoe hoog het water staat in het natte seizoen.

Tijdens de wandeling zagen we ook nog verschillende vogels, hele grote blauwe vlinders, nog een Capibara, een kleinere vorm van een Capibara (we weten niet hoe die precies heet) en aapjes.
Flavio liet ons verder verschillende vruchten zien. Er was een kleine oranje vrucht die ontzettend lekker zoet rook. Helaas was deze alleen maar eetbaar voor dieren en niet voor mensen. Verder kwamen we een vrucht tegen die wordt gebruikt bij tatoeages. De vrucht moet klein worden gesneden. Vervolgens wat roet van een verbrande boom erbij. Dit werd bij de indianen gebruikt als tattoo. Een soort henna-tattoo, die een aantal dagen blijft zitten.

's Middags na de lunch namen we een duik in het zwembad. De meesten genoten van een korte siësta. Toen we afgekoeld waren, gingen we ons klaarmaken voor de middag.

Halverwege de middag samen met de gids Zainia het water op. We gingen de andere kant op dan de dag ervoor, naar een groot meer. Toen we het meer bijna overgestoken waren, attendeerde Zainia ons op een familie rivierotters. Deze waren aan het spelen en leerden de jonkies voor zichzelf te zorgen. Mooi om te zien.
We gingen verder de rivier op, waar het krioelde van de kaaimannen, alligators en vogels. We kwamen zo dicht bij de oever dat we de kaaimannen en alligators konden aanraken. Dit hebben we toch maar niet gedaan; ze zijn blijkbaar ongevaarlijk voor de mens, maar kunnen natuurlijk altijd reageren vanuit zelfverdediging.

Terug op het meer gingen we piranha's vissen, een bijzondere ervaring. We verloren in het begin vaak onze aas, maar na een tijdje kregen we het onder de knie. We vingen veel kleintjes en zelfs een sardientje, die terug in het water gegooid werden. We mochten alleen volwassen piranha's meenemen; de uiteindelijk vangst bleef steken op twee. Stiekem vonden we het best wel zielig voor deze vissen.
We hebben vervolgens rustig de zonsondergang bekeken en gingen daarna terug naar de lodge. Onderweg heeft Zainia onze piranha's aan een grote vogel gevoerd in plaats van ze te bewaren voor de soep.

Toen we terug waren moesten we ons snel omkleden en gelijk door naar de ontmoetingsplaats. We gingen samen met andere mensen van het park een jeepsafari in het donker rijden. De verwachting was bij ons niet hoog gespannen omdat we al veel hadden gezien tijdens de nachtwandeling in Yacutinga. Uiteindelijk viel het zeker niet tegen. We zagen 3 vossen en een reuze miereneter.

Toen we terug waren aten we snel wat en zijn we vroeg naar bed gegaan; de volgende ochtend moesten we namelijk weer om 5 uur opstaan, vanaf het meer de zonsopkomst bekijken.

• 26 Juli 2015 - 15:33

Anky:

Jullie hebben echt veel natuur gezien! Dan word je toch wel even aangemoedigd denk ik om er zeker zuinig op te zijn! Niet verkeerd dus. Niet dat we dat niet al waren, maar toch. Veel plezier nog!

• 26 Juli 2015 - 16:04

Joke Vd Korput:

Wauw wat een belevenissen allemaal. Ben heel benieuwd naar jullie foto"s en verhalen kan namelijk niet alles openen. Gr en een dikke xxxx

• 26 Juli 2015 - 16:56

Leentje:

Hoi vinden jullie het niet jammer dat het bijna teneinde is de reis . Of ben je toch wel aan wat rust toe. Geniet nog maar lekker . Groetjes. Oma.

• 26 Juli 2015 - 17:08

Mathieu:

Wat super gaaf om daar in de wilde natuur te lopen! Jullie hebben duidelijk veel gezien. Met die tropische planten, dieren en vruchten. Lijkt me prachtig om daar rond te lopen! Is het niet een beetje eng met al die wilde dieren?:p

• 26 Juli 2015 - 17:53

Simon En Lisa:

Slangen zoeken en kaaimannen en alligators die je aan kan raken!
    Ik vind het allemaal maar eng, maar wel spannend.
    Jullie zien en beleven wel heel veel.

Groetjes.[O]pa en[O]ma.

• 26 Juli 2015 - 18:08

Mariëlle:

Ieeekkkk, wilden jullie echt een anaconda zien? Die grote blauwe vlinders lijkt me wel heel mooi.Wel spannend hoor!
    Groetjes,
    Mariëlle

• 27 Juli 2015 - 08:06

Sabine Ansems :

Eindelijk een lieve otter familie in het vizier i.p.v. die enge kaaimannen / krokodillen / mieren en piranha's ... Wij zijn straks echt benieuwd na jullie verhalen en foto's.

• 28 Juli 2015 - 15:57

Jan En Sophie:

Nee hoor Mathieu, in het begin is het even wennen, maar het is vooral mooi om zo veel wilde dieren te zien!