Surviving in the jungle - Reisverslag uit Ilha do Pesqueiro, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu Surviving in the jungle - Reisverslag uit Ilha do Pesqueiro, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu

Surviving in the jungle

Blijf op de hoogte en volg Jan en Sophie

19 Juli 2015 | Brazilië, Ilha do Pesqueiro

Gisteren en vandaag namen we deel aan verschillende activiteiten in de jungle. Zaterdagochtend wandelden we naar de San Francisco rivier. Ricardo, onze gids, vertelde over een storm die maandag over de rivier was getrokken. Daardoor was het water enorm gestegen en stonden veel bomen in het water.
We gingen kajakken op deze rivier. Vanaf de rivier kwamen we op de Iguazu rivier uit. Dat is de rivier die eindigt in de watervallen, waar we eerdere dagen waren geweest. We kajakten ongeveer op de grens van Brazilië en Argentinië. We stopten bij een punt waar anderen op ons stonden te wachten. Ze hielpen ons uit het water en daarna zijn we door de jungle terug naar de lodge gewandeld.
We kwamen een toekan tegen. Deze zat in een boom, iets wat vrij weinig voorkomt. Meestal vliegen ze rond. We hebben een aantal ontzettend mooie en grote vlinders gezien. In kleuren die je niet snel of helemaal niet tegenkomt in Nederland. Er waren oranje, rode, blauwe, roze en zelfs transparante. We hebben verder nog verschillende vogels gezien en de jungle werd gevuld met een zee van geluid van vogels en andere dieren. We zagen veel sporen van grotere dieren, maar zijn er geen tegengekomen.

Die middag hebben we opnieuw een wandeling gemaakt waarbij de gids ons verschillende oude tradities liet zien bij het vangen van dieren. Ook liet hij verschillende planten zien die je kon gebruiken als medicijn.

Wat ons opviel was het eetritueel dat ze in Argentinië hebben. Je ontbijt normaal, zoals wij in Nederland ook doen, luncht warm (hier zelfs drie gangen) en dineert warm. Ook drie gangen! Het is allemaal ontzettend veel maar wel lekker.

Gisteren hadden we in de avond ook nog een activiteit waarbij we lokale producten proefden. Deze bestonden uit:
Yerba mate (heel sterke, bittere thee die ze uit een mate, wat een soort mok is, met een ijzeren rietje, drinken);
De zoete variant van yerba mate, die de kinderen drinken;
Een simpel recept van brood, op een hele ouderwetse manier klaargemaakt (boven het vuur in een pot).
We hebben alles geproefd. Daarna volgde een optreden van kinderen (aboriginals), die rond het kampvuur liedjes met een diepere boodschap zongen. Erg leuk!

Ten slotte volgde het avondeten, gelukkig wat later. Het werd erg veel.
Zeker toen we na het diner werden gevraagd de verjaardag van de vader van een Argentijns gezin mee te vieren met taart. Joviale mensen!

Vandaag wandelden we weer door de jungle. We liepen over een pad dat niet vaak bewandeld werd. Hierdoor was het behoorlijk begroeid met planten en bomen. Ricardo had een kapmes bij zich waarmee hij het pad regelmatig moest vrijmaken. Onderweg zagen we papegaaien, nog meer mooie vogels en ontzettend grote oude bomen. We gingen tot het hart van het reservaat in de hoop apen te zien. Die troffen we helaas niet.

Toen we zo ongeveer terug waren in de lodge kwam Ricardo aanrennen en vroeg ons mee te komen, omdat hij apen hoorden, niet ver van de lodge vandaan. We liepen een paar honderd meter en ja hoor, we zagen 2 babyaapjes en een moederaap. We kwamen ook nog een vogelstelletje tegen met een hele mooie gele borst. Het mannetje verder groen en het vrouwtje bruin.

Die middag hebben we gerelaxt in de lodge en van het weer genoten. Toen we in het zonnetje zaten zagen we opeens een aapje boven ons hoofd bungelen. Het was een babyaapje dat naar eten zocht (en vond). We riepen de andere gasten erbij en hebben nogmaals genoten van het uitzicht op een schattig, pluizig en klein aapje. De rest van de middag deden we rustig aan, Jan heeft nog even gezwommen in het zwembad (wat wel vrij koud was) en we hebben nog wat gelezen.

Na weer een heerlijk diner met lokale producten hebben we een nachtwandeling gemaakt. Indrukwekkend! Behalve alle geluiden was het ook wat gemakkelijker dieren te zien. In de straal van een zaklamp reflecteren de ogen. Zo zagen we enkele possums, hoog in de bomen. En Sophie keek recht in de ogen van een dikke (echt grote) spin. Een mooie ervaring.

Nu onze koffers gaan pakken want morgen vertrekken we weer terug naar Iguazu om daar midden in de nacht naar het vliegveld te gaan. Lokale tijd 5.20 uur vliegen we dan naar Pantanal, een moerasgebied in Brazilië.

• 22 Juli 2015 - 21:11

Joke:

Hey Jan en Sophie wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt, en lekker gegeten zo te zien. Ben heel benieuwd naar al jullie foto's. Gr Toon en Joke

• 23 Juli 2015 - 10:39

Lia:

Hey Sophie, ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen stond, oog in oog met een grote spin!! :)
    Voor de rest zou ik wel even willen ruilen.

• 24 Juli 2015 - 08:11

Anky:

Wat een ontzettend leuk verslag! Geweldige ervaring! Wat ik ook vooral zo leuk vind zijn de bezoekjes bij de mensen thuis. Ben ook heel benieuwd naar de foto's en naar jullie verhalen bij thuiskomst.

• 24 Juli 2015 - 08:12

Anky:

Mathieu:

Het moet super gaaf zijn geweest in de jungle tussen de apen. Daar voelden jullie je misschien wel een beetje thuis haha :p