Met Jeff in de favela - Reisverslag uit Pavão-Pavaozinho, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu Met Jeff in de favela - Reisverslag uit Pavão-Pavaozinho, Brazilië van Jan en Sophie Hendrikx - WaarBenJij.nu

Met Jeff in de favela

Blijf op de hoogte en volg Jan en Sophie

13 Juli 2015 | Brazilië, Pavão-Pavaozinho

De dag begon anders dan gepland. Om kwart over 9 kwam de gids ons ophalen in het hotel. Althans, dat dachten we. Na een uur wachten en diverse telefoontjes werden we eindelijk opgehaald; de gids had andere informatie dan wij. Toch begon de dag goed. Met de gids Jeff gingen we naar een van de favela's. Hij was hier opgegroeid en woonde samen met zijn oma in een van de huisjes. Favela's zijn een soort sloppenwijken, die tegen de bergen in de stad Rio de Janeiro liggen.
Onder begeleiding van een local is het veilig, ondanks de armoede en ook zaken als bendes en drugshandel. We gingen het eerste deel met de lift naar boven, waarna we een soort ijsje van een lokale plantsoort hebben gegeten. Het zag er uit als chocolade maar had een hele andere smaak. Niet te beschrijven in woorden. Daarna zijn we naar de lokale tuin gegaan. Hier had je een prachtig uitzicht over het Copacabanastrand, de stad, de suikerbroodberg en de corcovado. We zijn met zijn drieën helemaal tot de top van de berg geklommen (wat enorm steil was). Hier kwamen we toevallig de gids van de vorige trip tegen (Vincentius). We kwamen bij een rotsblok waarop we een prachtig uitzicht hadden over de stad, het grote meer, de andere favela's, de stranden en de zee. De lokale vogels vlogen recht over ons hoofd. Toen we terug in de favela waren liet Jeff ons het gezamenlijke gebouw zien waarin de kinderen les kregen, ook actief zoals ballet en voetbal. In dit gebouw zat een restaurantje, waar we de Braziliaanse kost kregen: rijst, kip, bonen, friet en aardappel in de vorm van poeder. Het was heerlijk. Toen we terug naar beneden liepen waren er veel meer mensen thuis, je zag kleine winkeltjes, er was veel muziek en overal liepen honden en katten. Als afsluiting aten we nog een ijsje bij de oom van Jeff. Toen we terug waren zijn we nog even naar de zee gegaan. Genoten van het zonnetje en het water. De golven waren ontzettend groot en sterk. De strandwacht kwam ons vertellen dat we uit moesten kijken met de golven en hoe we er het beste mee om konden gaan i.v.m. de kracht onder water die je mee in zee kon sleuren. We zijn toen de zon onderging, nog een klein hapje gaan eten op de boulevard waarbij er persoonlijk muziek voor ons werd gemaakt. Terug in het hotel pakten we de koffers in zodat we klaar waren voor het vertrek morgen. Op naar Iguazu!

• 15 Juli 2015 - 21:16

Sabine:

Sophie je bent hier toch niet aan het sjansen

• 15 Juli 2015 - 23:47

Jan En Sophie Hendrikx:

Hahaha nee hoor sabine! Doe mij maar gewoon een echte nederlander!